dinsdag 2 maart 2010

Russische cultuur met professor Langerak

Hajdiehow

Het is weer enige tijd geleden dat we elkaar spraken. Dat ligt vooral aan mij, ik ben bezig geweest, excuseer. Maar alles in orde met u, mag ik hopen?

Graag had ik u enig inzicht gegeven in het brein van de Rus. Na 5 maand hier te verblijven, begin ik ze een beetje te snappen. Er zijn verschillende redenen waarom ik de Rus oorspronkelijk niet begreep (behalve dat broebeltaaltje). Een belangrijke reden is het bijgeloof. Russen zijn enorm bijgelovig. Voor alles hebben ze een verklaring. Hier zijn er enkele:

•Vele handelingen zijn verbonden met de geesten van overleden familieleden. Zo mag je geen brood wegsmijten, omdat dit op een of andere manier de geesten boos maakt. En als je het brood toch niet meer gaat opeten, geef het dan aan de vogels, want daarin zitten deze geesten en zo voedt je toch je famileileden. Ook is het verboden s’avonds vuilnis buiten te zetten. En in de bezems zitten er ergens ook dode zielen verscholen.

•Fluit niet binnen in een gebouw! Als je fluit, zal je geen geld hebben. Omdat het gefluit gelijkt op het geluid van de wind en dit het graan verwoest. Mijn bazin in Novgorod was altijd kwaad als ik floot. En ik deed dat veel zonder dat ik het wist.

•Als je een sigaret aansteekt, doe dat niet aan een kaars! Dan vermoordt je een matroos. Omdat matrozen vroeger als bijverdienste lucifers maakten en deze verkochten.

•Als je bij iemand op bezoek komt, mag je elkaar niet groeten in het deurgat. Eerst moet je binnenkomen en dan pas elkaar de hand schudden of een kus geven.

•Raap nooit geld op! Zo neem je de slechte eigenschappen over van de oorspronkelijke eigenaar.

•Mors geen zout! Zout was vroeger zeer duur.

•Als je iets vergeten bent thuis, keer niet terug! Laat het liggen. Als je toch teruggaat, kijk in de spiegel voor je terug vertrekt.

•Als je per ongeluk op iemand zijn voet stapt, moet die hetzelfde bij jou doen.

•Je glas alcohol drink je tot het leeg is (begrijpelijk in Rusland)!

•In het begin van het nieuwe jaar, spelen ze allerlei spelletjes waarbij ze kunnen zien of ze gaan trouwen en rijk gaan zijn het komende jaar.

Als je een van deze dingen toch gedaan hebt, spuk dan 2 maal over je linkerschouder. Daar zit de duivel en zo weer je het kwaad af.

Dit zijn allemaal dingen die de Russen in het dagelijks leven gebruiken. Het is redelijk logisch dat de oudere generaties hier hard in geloven. Het grappige is dat de jongeren hier mee lachen en altijd verkondigen dat ze er niet in geloven en dat dat voor de oudjes is. Maar al het er op aankomt, volgen ze alle regels en geloven ze er ook in.

Pas dus op als je naar Rusland komt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten